Dictus og Sara Forum Indeks Dictus og Sara
Forum for diskussion af Dictus og Sara - Dansk talegenkendelse og -syntese

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Diktering giver mig problemer

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dictus og Sara Forum Indeks -> Dictus Forum
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Hallehoo

Indmeldt: 10. jan 2013

IndlægSkrevet: 10. jan 2013 12:32    Emne: Diktering giver mig problemer Besvar, med citat

Jeg er ny bruger af Dictus, som jeg har købt, fordi jeg har to tennisalbuer og pt. skriver speciale i psykologi. Jeg er klar over, at Dictus skal lære min udtale at kende og mine fagudtryk, men det mest frustrerende lige nu er, at diktering med Dictus 4 ikke ser ud til at fungere på den måde, som I viser i videoerne.

Den skriver ikke direkte i programmet, men kommer med det, den har opfattet, i et lille vindue for sig, hvorefter jeg kan sige ”indsæt tekst” eller ”afbryd”. Det er mega frustrerende, fordi det virker som en tidsrøver uden lige.

Er der noget i opsætningen, som kan ændre det her?
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Carsten Christoffersen

Indmeldt: 18. aug 2006

IndlægSkrevet: 10. jan 2013 14:15    Emne: Besvar, med citat

Jeg vil anbefale at du starter med at øve dig med almindeligt hverdags sprog - ikke fagsprog. Når du synes genkendelsen er i orden, så skal du tilføje dit fagsprog til ordbogen. Brug funktionen "Tilføj ord fra dokumenter" (læs brugervejledningen).

Når din genkendte tekst kommer op i en separat dialog, må det være fordi di har slået denne funktion til med henblik på at kunne diktere i alle programmer. Se Brugervejledningen side 38 og fjern fluebenet igen i feltet "Tillad diktering alle steder". Så skulle teksten gerne komme direkte i det program du ønsker.
Hallehoo

Indmeldt: 10. jan 2013

IndlægSkrevet: 10. jan 2013 14:30    Emne: Besvar, med citat

Ah - det flueben havde jeg ikke lige fanget. Tak for det. Very Happy

Hvor meget træning skal der til, sådan cirka? Lige nu skriver den nogle helt andre ord, end dem, jeg siger, når jeg bruger den i Word. Jeg har trænet med den via træningsdelen i Dictus kontrolpanel, og der kan jeg sagtens få alle ord til at blive grønne - så det undrer mig, at det går så katastrofalt dårligt for mig, når jeg afprøver den i tekstprogrammet. Smile
Tilbage til toppen
Carsten Christoffersen

Indmeldt: 18. aug 2006

IndlægSkrevet: 11. jan 2013 11:05    Emne: Besvar, med citat

Det er individuelt hvor lang tid man skal øve sig før man får tilfredsstillende genkendelse. Det kan være svært at sige noget generelt om uden at have hørt dig diktere.

Grundlæggende er det nødvendigt med en god mikrofon/headset. God lydkvalitet (uden summen eller susen) er nødvendig og indbyggede mikrofoner i bærbare computere viser sig ikke at være tilstrækkelige.

Så skal man have fokus på at tale tydeligt. Tal naturligt og husk at udtale endelserne på ordene (men tal ikke i stavelser)

Vi giver nogle tips her: http://www.dictus.dk/tips.html
Aurelia

Indmeldt: 01. okt 2013

IndlægSkrevet: 1. okt 2013 10:01    Emne: Besvar, med citat

Når man har øvet meget længe, og det stadig ikke fungerer, hvordan er det så med returretten? Jeg kan endnu ikke bruge dictus overhovedet, og de fjorten dage er ved at løbe ud. Jeg er med på, at jeg måske "bare" bliver nødt til at øve mere, men hvad hvis det ikke kommer til at fungere?
Tilbage til toppen
Mathias

Indmeldt: 14. mar 2013

IndlægSkrevet: 1. okt 2013 15:20    Emne: Besvar, med citat

Hej Aurelia

Jeg har svaret dig på mail.
Camilla

Indmeldt: 07. sep 2013

IndlægSkrevet: 11. okt 2013 9:21    Emne: Hvordan fjerner jeg tekst i separat dialogboks? Besvar, med citat

Jeg har ligesom en af de andre problemer med, at den tekst, jeg dikterer, kommer op i en separat dialog i stedet for direkte i mit Worddokument. Har prøvet at fjerne flueben svarende til s. 38 i vejledningen, men jeg kan slet ikke finde noget der hedder "Tillad diktering alle steder". Når jeg højreklikker i mikrofonvinduet, får jeg nemlig kun engelske betegnelser frem. Selv om den viser, at det faktisk ER Dictus. Hvad gør jeg????
Tilbage til toppen
Mathias

IndlægSkrevet: 11. okt 2013 12:43    Emne: Besvar, med citat

Hej Camilla

Hvis du har Windows 8 vil Dictus options, optræde på engelsk.
Du kan prøve at højreklikke på Talegenkenderen, klikke "Options" og derefter fjerne fluebenet ved "Enable dictation scratchpad".
Camilla

Indmeldt: 07. sep 2013

IndlægSkrevet: 11. okt 2013 12:47    Emne: Re: Besvar, med citat

Tak - det virkede Very Happy
Tilbage til toppen
Mathias

IndlægSkrevet: 11. okt 2013 13:05    Emne: Besvar, med citat

Det var så lidt Smile
Hindholm

Indmeldt: 22. maj 2014

IndlægSkrevet: 22. maj 2014 10:18    Emne: Word starter Besvar, med citat

Jeg har store problemer med at få dictus til at skrive det, jeg dikterer korrekt. Er der et problem i at bruge word starter og ikke den store word pakke?
Tilbage til toppen
Mathias

IndlægSkrevet: 6. jun 2014 12:39    Emne: Besvar, med citat

Til Hindholm

Jeg har svaret i den anden tråd, som du oprettede.
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dictus og Sara Forum Indeks -> Dictus Forum Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum