Dictus og Sara Forum Indeks Dictus og Sara
Forum for diskussion af Dictus og Sara - Dansk talegenkendelse og -syntese

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Dictus går i stå efter 3 minutter

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dictus og Sara Forum Indeks -> Dictus Forum
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
dnielsen

Indmeldt: 14. apr 2013

IndlægSkrevet: 14. apr 2013 20:24    Emne: Dictus går i stå efter 3 minutter Besvar, med citat

Når jeg bruger Dictus (tale til tekst i Word) slår programmet fra efter ca 3 minutter dvs. at den 'lytter'; men der kommer ingen tekst, derudover fornemmer jeg at headset'et ligeledes ikke har nogen forbindelse.
Hvilke løsninger kan I foreslå?

Jeg kan starte programmet igen ved at lukke og åbne Dictus igen så kan jeg igen kun bruge det i endnu 3 minutter osv..

Når programmet virker har jeg bemærket at det suser en lille smule i headset'et, denne susen forsvinder når programmet går i stå.

Yderlig observationer: Programmet funger tilsyneladende sammen med programmet Noteblok (Notepad).

Jeg bruger Dictus sammen med Microsoft Word 2007 og min Dictus version er: Version 3.0 Build 3007.
Mit styresystem er Windows 7 og min computer har flg. data
2 GB RAM
Intel Atom CPU 330 @1,6GHz
System type: 32 bit operativ system
HD: 225GB

Venlig hilsen
Dorthe
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Mathias

Indmeldt: 14. mar 2013

IndlægSkrevet: 16. apr 2013 13:51    Emne: Besvar, med citat

Hej Dorthe

Du kan prøve et par forskellige ting, og så vende tilbage med hvordan det er gået.

Først og fremmest hvis det er muligt, kan du så prøve at se om du også får fejlen ved brug af et andet headset?

Efter de tre minutter er gået og du ikke længere kan bruge Dictus, kan du så prøve at optage noget med dit headset, for at tjekke om det er headsettet der slår ud eller Dictus? Evt kan benyttes Windows Lydoptager, som findes under Alle programmer > Tilbehør > Lydoptager.

Kan du prøve at starte joblisten imens du bruger Dictus? Det gøres ved at trykke Ctrl, Shift, Esc. Herefter vælges fanen ydeevne, hvis det sker at diagrammet for CPU-brug, eller Hukommelse kommer op på 100% og bliver der, så prøv da igen. Men gå denne gang ind i fanen Processer, find på listen sapisvr.exe og marker den. (Hvis den ikke er til at finde, så klik på 'Vis processer for alle brugere'). Prøv herefter igen at bruge Dictus sammen med Word og se om tallet ud for sapisvr.exe under CPU går op og bliver på omkring 100, eller tjek om WINWORD.exe går op omkring 100. Hvis den ene eller den anden hænger på 100 (eller tæt på) så skriv lige hvilken.

Når du har prøvet de forskellige ting, så skriv lige hvordan det er gået.
dnielsen

Indmeldt: 14. apr 2013

IndlægSkrevet: 5. maj 2013 13:51    Emne: Besvar, med citat

Hej Mathias, jeg har nu prøvet at observere hvad der sker under brug af dictus i forskellige situationer.

Når man bruger Dictus i Word, bruger sapisvr.exe ca 20-40% og WINWORD.exe bruger ca 0-10%. Efter 2 min går begge processer i nul, og dictus ophører med at skrive.

Nogle gange er det ikke muligt at få dictus til at virke i word overhovedet, og i disse tilfælde kan det observeres at sapisvr.exe initielt bruger 25% og fortsætter med dette et stykke tid, for så tilsidst brat at gå i nul. I disse tilfælde bruger WINWORD.exe omkring 0%.

Jeg har også prøvet med både notepad og 'windows live mail', hvor dictus virkede fint i mere end 5-8 minutter hvorefter jeg selv stoppede det. I disse forsøg brugte sapisvr.exe initielt 25% i et stykke tid uden at skrive noget og da den først begyndte at skrive brugte den 10-25%.

I nogle tilfælde ved forsøg i notepad blev det observeret at sapisvr.exe gik fra 0 til 25 initielt når man trykkede på notepad, for kort efter at gå i nul igen uden at have skrevet noget. Og i et enkelt tilfælde blev det observeret at der en gang i mellem stod 'klikker' i stedet for 'lytter' på dictus programmet.

Jeg fik ikke nævnt før at computeren er 4-kernet, hvilket jo må betyde at når sapisvr.exe bruger 25% i et stykke tid, -bruger den reelt set 100% af én kerne. (hvis ikke jeg tager fejl..)
Tilbage til toppen
Mathias

Indmeldt: 14. mar 2013

IndlægSkrevet: 7. maj 2013 14:16    Emne: Besvar, med citat

Hej Dorthe

Det lyder desværre som om din computer ikke kan klare at køre både Dictus og Word på en gang.
Din Atom processor har faktisk kun to fysiske kerner og derudover to virtuelle kerner. Når sapisvr.exe bruger 40% og WINWORD.exe samtidig bruger 10% er det meget sandsynligt at det kun er dine to fysiske kerner der står og regner og at de så begge kører 100%. Dette får så Dictus til at gå i stå.

En ting du kan prøve at gøre for at få Dictus til at bruge færre ressourcer er at teste om der er meget støj på din mikrofon, eftersom mere støj kræver flere ressourcer. Du kan evt prøve at optage noget lyd fra din mikrofon og så afspille det i dit headset, for at høre om der er noget støj. Hvis der er det kan du evt prøve at skifte usb stik til dit headset, tage strømforsyningen ud eller bruge en strømforsyning med jord. Ellers kan prøve at vende strømstikket 180 grader. Eller hvis lyden er for høj eller for lav kan man skrue op og ned på den i kontrolpanelet.
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dictus og Sara Forum Indeks -> Dictus Forum Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum